Dereyolu Nedir?

    Nedir bu Dereyolu, Mesudiyeliyi neden bu kadar ilgilendirmektedir. İyi incelemek ve irdelemek lazımdır. Osmanlı  Karadeniz-İç Anadolu bağlantısını üç noktadan planlıyor:

DEREYOLU TEKNİK GEZİ VİDEOSU
 

Birincisi,  Trabzon’dan Erzurum’a giden Zigana Geçidi yolu rakımı; 2030 m.,
İkincisi, Samsun’dan-Amasya’ya giden  Karadağ  geçidi yolu rakımı; 900 m.,
Üçüncüsü,  Ordu’dan – Mesudiye üzerinden  Sivas’a  giden yol rrakımı; 600 m.

    Ne yazık ki devlet Erzurum yolu ile Samsun yoluna bakılıyor, burası ihmal ediliyor. Cumhuriyet hükümetleri de aynı politikayı izlemiş ve  bu yol  yapılmamıştır.

    İç Anadolu’dan Mesudiye üzerinden Ordu’ya giden bir araç 120 km. lik yolu  ne yazık ki 2.5 saatte almaktadır.

    Dereyolu projesi Mesudiye’liler gibi bütün Ordu’luların  130  yıllık özlemiydi. 1872 yılında Sivas valisi Halil Rıfat Paşa’nın kazma – kürekle açtığı bu yolun yıllarca karayolları tarafından yapılacağı söylenmiştir. Ancak maliyeti yüksek diye yapılmayan Dereyolu’nu bu kez  Topçam Barajı’na ulaşım yolu olarak Enerji Bakanlığı ihaleye çıkarmıştır. İhalesi  31 Mayıs 2002 tarihinde yapılmış, keşif bedeli 35 trilyondur. Bütçeden bu yıl için ayrılan ödenek miktarı  5 trilyondur.  Proje 1400 iş gününde teslim edilecektir.  

    DSİ Samsun Bölge Müdürlüğü’nde ihalesi yapılan bu dev yatırım, aynı zamanda Topçam Barajı Hidro Elektrik Santrallerinin devreye girebilmesi için mutlaka gereklidir.

    Her biri 130-140 ton ağırlığında olan elektrik tribünlerinin şu andaki Ordu- Mesudiye karayolundan gelebilmesi mümkün değil, çünkü yolun genişliği araçların geçmesine uygun değil. Üstelik tribünlerin tır ile birlikte toplam ağırlığı 200 tona ulaşacaktır.

    Eğer bu tribünler baraja ulaşamazsa elektrik üretemeyecek. Bu nedenle yeni bir yol yapılması gerekiyor. İşte bu yeni yol Mesudiyelinin 130 yıldır beklediği tarihi Dereyoludur.

    Dereyolu 12m.genişliğinde standardı çok yüksek bir yol olarak yapılacak. Mesudiyeli Dereyolu ile birlikte Ordu Merkeze 40 dakikada gidebilecektir.

    Topçam Barajı ile aynı anda devreye girecek Dereyolu’ ndan Ulubey, Gürgentepe, Gölköy’e bağlantı yolları açılarak bu ilçelerinde Ordu Merkeze olan bağlantıları çok kısalacaktır.

    Bunlarla birlikte bizlerin de, Mesudiye’nin ve Mesudiyelinin öncelikli hedeflerini ortaya koymalıyız...

    Ordu Merkezdekilerin 5 ana hedefi vardır:

ORDU DEREYOLU PROJESİ
(Dereyolu ile ilgili sunumu izlemek için lütfen tıklayın...)

    1 -  Ordu Üniversitesi
    2 -  Ordu Merkezini - İç Anadolu’ya bağlayacak Dereyolu
    3 -  OR - Gİ Havaalanı
    4 -  Ordu Limanı
    5 -  Ordu projesi - Enerji üretmek ve Ordu’ya içme suyu temin etmek.

    Bunlar Mesudiyelinin de öncelikli hedefleridir, bunlar yapılınca Mesudiye ile Ordu arasındaki fiziki kopukluk da giderilecektir.

    Dereyolu ile Sivas, Kayseri, Adana, Hatay- İskenderun, Kahramanmaraş, Gaziantep, Erzincan, Erzurum, Tokat illeri, Mesudiye üzerinden Ordu iline yapılacak liman ile yeni bir ticaret yolu açılacak bu da Ordu’ya ve ilçelerine yeni bir ticaret potansiyeli yaratacaktır. Şair Ahmet Kutsi Tecel:

    “ Gitmesek te  görmesek te o köy bizim köyümüzdür” demiş. Bugün ise ulaşamadığın yer bize ait değildir. Ulaşım olmaz ise,o yöreye sanayi ve sanayici gelmez, öğretmen gelmez, öğretim üyesi gelmez, turizmci müteşebbis gelmez, turist gelmez, kısaca kendimiz gelemeyiz. Dereyolu, Ordu’nun ve Mesudiye’nin makus talihini yenecek bir projedir.

    Mesudiyeli kışın yolun açılması gibi sorunların peşinde olmamalıdır.

    Bu yol bitince Mesudiye’nin önü açılacak, Mesudiye’linin ufku açılacak, şehir merkezi ile olan fiziki bağlantısı tamamlanacak, kültürel etkileşim de sağlanacaktır. 

    Mesudiye ilçesine bağlı köylerin en önemli sorunu yolların durumudur. Köyleri birbirlerine, merkeze ve beldelere bağlayan yollar gibi Mesudiye’yi çevre ilçelere de bağlayan yollarda sorunlar vardır.

    Yolların şu andaki durumu eğitim, sağlık, pazarlama ve turizm gibi her sektörün gelişimini engelleyen en büyük faktördür.



ORDU DEREYOLU PROJESİ